Iarna și mașina de tuns gazonul
Lunile de toamnă te duc cu gândul inevitabil la situația gazonului în sezonul următor. Odată ce ai trecut de ultimul cosit al gazonului din toamnă și temperaturile au oprit creșterea gazonului, e momentul ca și mașina de tuns să ia o pauză binemeritată pe durata lunilor de iarnă. Există câteva metode prin care poți să ai grijă de ea și astfel să îi prelungești durata de viață, dar cu siguranță va fi și într-o stare mai bună odată ce te-ai ocupat corespunzător de întreținerea ei.
Poți să pregătești mașina de tuns gazonul pentru iarnă fie la începutul anotimpului rece, fie în primăvară odată ce gazonul dă semne că revine la viață. Avantajul acestor îngrijiri realizate toamna asigură că imediat în primăvară poți să intri cu mașina pe peluză fără alte griji. Un avantaj și mai mare este că o protejezi de elemente care pot contribui la deteriorarea ei și a părților componente.
Cu toate că mașinile de cosit prezintă anumite diferențe între mărci și serii, există totuși câteva componente universale de care trebuie să ai grijă. Cu siguranță există anumite recomandări ale producătorului în manualul cu care a venit mașina, așa că este util să verifici care sunt sfaturile personalizate pentru mașina ta de tuns gazonul, mai ales dacă observi informații conflictuale. Mai departe vei descoperi care sunt părțile de care e bine să te îngrijești și pașii pe care e recomandat să îi urmezi pentru ca iarna să fie blândă cu mașina de tuns iarbă.
Mașinile de tuns se împart în mai multe categorii, dar pentru scopul nostru actual diferențiem între:
- Mașini de tuns pe benzină
- Mașini electrice de tuns gazonul
- Mașini cu acumulatori
- Roboți de tuns gazonul
Recomandări generale de pregătire pentru iarnă a mașinii de tuns gazonul
Curățarea mașinii de tuns iarbă
În urma cosirii regulate, iarba și pământul se acumulează sub punțile mașinii, motiv pentru care trebuie să o cureți cât mai des ca să previi corodarea materialelor. Alege o zonă în care poți să lucrezi la mașina de tuns fără griji suplimentare și protejează suprafața cu o prelată pe care poți să desfășori întreaga activitate.
Primul lucru căruia să îi acorzi atenție este bujia care trebuie deconectată înainte de a începe operațiunea, pentru a împiedica pornirea accidentală a cositoarei și pentru a elimina astfel riscul de accidente.
În general este suficient să înclini mașina pe o parte laterală, cu filtrul de aer și carburatorul îndreptate în sus. Desprinde lama deșurubând șuruburile care o țin în poziție. Asigură-te că porți mănuși groase atunci când manipulezi lama.
Curăță suprafața mașinii cu o perie sau o lavetă umedă. Poți să folosești o perie de sârmă pentru a răzui stratul de iarbă și noroi acumulat sub carcasă. Evită să folosești furtunul cu apă sub presiune, căci poți cauza daune componentelor și suprafețelor. Șterge suprafața curățată, iar după ce s-a uscat complet aplică un spray cu silicon pentru a reduce acumulările viitoare. Atașează lama înapoi doar după ce ai ascuțit-o.
Tot acum e un moment ideal pentru ascuțirea lamelor și la final echilibrarea lor.
În funcție de frecvența cu care tunzi gazonul, lamele mașinii au nevoie să fie ascuțite regulat, în general după aproximativ 25 de ore de lucru. În cazul în care nu ascuți lamele la timp, vei observa acest lucru pe firele de iarbă care vor fi franjurate în urma cosirii, iar acest lucru poate duce la apariția bolilor de gazon.
Dacă ai posibilitatea și experiența necesară, poți să te ocupi de ascuțirea lamelor chiar tu, dar în caz contrar există ateliere care se pot ocupa de această problemă pentru tine. Treci peste lamă cu o piatră de ascuțit, având grijă ca unghiul de tăiere să rămână cel original.
Echilibrarea este necesară pentru ca mașina să funcționeze normal, așa că nu sări peste acest pas. O variantă simplă de verificare este prin agățarea lamei pe un cui prin centrul ei. Dacă nu rămâne în echilibru, mai ascute partea care coboară până când obții rezultatul optim. La finalul operațiunii aplică un spray sau ulei lubrifiant pentru a preveni rugina.
În cazul în care lamele sunt tăiate, crăpate sau prezintă urme de degradare, e momentul să investești într-un set nou. Nu doar că performanța mașinii de tuns va fi la standarde înalte, dar și tu vei fi în siguranță în timp de tunzi gazonul.
Filtrele de aer
Un filtru de aer înfundat este un alt factor major care poate cauza probleme la pornirea cositorii. Un filtru curat asigură un flux constant de aer și ajută motorul să ardă benzina mult mai eficient.
Dacă mașina de tuns iarbă are un filtru de hârtie, înlocuiește-l cu unul nou. Dacă este un filtru de burete atunci îndepărtează-l, spălă-l cu apă și săpun și lasă-l să se usuce complet înainte de a-l pune înapoi. Între timp curăță toate zonele de aerisire și răcire.
Dacă mașina are o baterie pentru pornire electrică, îndepărtează bateria și depoziteaz-o la temperaturi peste 5°C ca să fie ferită de îngheț. Temperaturile foarte scăzute pot provoca daune ireversibile acidului din baterie. Scoate și depozitează bateria complet încărcată. Pentru protecție optimă, poți să o înfășori într-o pătură și apoi să o păstrezi astfel într-o cutie până la venirea primăverii.
Recipientul de acumulare a firelor de iarbă tăiate trebuie curățat pentru ca aerul să nu fie blocat de iarbă blocată. Spală cutia bine folosind apă și săpun, chiar apă sub presiune în acest caz, și las-o la uscat înainte de depozitare separată.
Mașini de tuns pe benzină
Rezervorul plin sau gol pe timp de iarnă?
În cazul mașinilor de tuns pe benzină, pregătirea pentru iarnă implică decizia de a lăsa rezervorul plin sau gol. Motorului nu îi face bine să fie depozitat cu rezervorul parțial plin. Etanolul din benzină contribuie la deteriorarea părților din plastic și atrage umiditatea, ceea ce provoacă rugină. Este suficientă o perioadă de o lună pentru ca benzina să devină învechită, iar după câteva luni de depozitare se îngroașă și devine inutilizabilă. Acesta este motivul principal pentru care mașina de tuns nu pornește în primăvară dacă nu s-au luat câteva măsuri de protecție.
O primă variantă de rezolvare este să golești rezervorul de combustibil fie prin scurgere, fie prin epuizarea sa. În cazul în care optezi pentru această variantă, odată ce mașina rămâne fără benzină mai încearcă să o pornești de 3-4 ori. Motorul va încerca să pornească și va arde astfel combustibilul rămas. Este cea mai sigură metodă de prevenire a unor potențiale probleme în primăvară și tot ce ai de făcut odată cu începutul sezonului verde este să alimentezi mașina cu benzină.
Cea de-a doua opțiune este să pui în rezervor un aditiv stabilizator pentru benzină, să umpli rezervorul, după care să plimbi câteva minute mașina pentru ca aditivul să circule prin motor. Pe urmă adaugă iar benzină până la umplere și mașina e gata să fie depozitată, în timp ce combustibilul va fi menținut proaspăt pe durata iernii.
Schimbarea uleiului
Motoarele în patru timpi au nevoie de completarea sau schimbarea uleiului, în special dacă este vechi sau de culoare neagră. În acest caz este foarte important să verifici manualul pentru a știi exact ce fel de ulei trebuie să utilizezi și cantitatea necesară.
Înainte de depozitarea mașinii completează sau înlocuiește uleiul. Verifică nivelul și starea uleiului. Dacă este în stare bună, atunci completează cantitatea conform recomandărilor din manual.
În funcție de modelul mașinii de tuns, localizează cel mai jos punct al băii de ulei care, la majoritatea modelelor, ar trebuie să aibă un orificiu pentru drenarea uleiului folosit. În cazul în care un asemenea orificiu nu este prezent, scoate dopul rezervorului de ulei și înclină încet cositoarea până când uleiul începe să se scurgă într-un recipient pregătit special pentru acest scop. Uleiul utilizat și scos din mașină trebuie să fie debarasat fie la un centru care colectează ulei de la utilizatori, fie la ateliere mecanice.
Motoarele în doi timp nu necesită schimbarea uleiului, deoarece în acest caz uleiul este amestecat cu benzina.
Înlocuirea bujiei
Bujiile sunt componente consumabile și trebuie schimbate după aproximativ 100 de ore de utilizare. Dacă înlocuiești bujia o dată la fiecare 2 ani ar trebui să nu ai probleme cu ea. Dacă estimezi că folosești mașina de tuns mai des de atât, nu e nici o problemă să schimbi bujia anual, preferabil la finalul sezonului. Această înlocuire îmbunătățește pornirea și performanța generală a mașinii.
Bujia a fost deja scoasă atunci când ai curățat mașina de tuns, iar acum trebuie să îi verifici starea. Dacă observi că este corodată atunci este necesar să o înlocuiești, însă în timpul depozitării pe timp de iarnă poți să lași mașina fără bujie. Achiziționează piesa pentru a o monta la prima tundere din primăvară.
Mașini de tuns electrice
Înainte de a face orice altceva, asigură-te că mașina nu este conectată la curent. Dacă ai posibilitatea, verifică instrucțiunile din manual pentru întreținerea și depozitarea din timpul iernii pentru recomandări punctuale corespunzătoare modelului pe care îl deții.
Pentru lucrările de întreținere este nevoie să cureți mașina de tuns, să schimbi sau să speli filtrul de aer și să ascuți lamele înainte de a le pune la loc.
Fie că este vorba despre o mașina de tuns electrică fără fir sau se alimentează cu benzină și are o baterie conectată la motor, scoate bateria din mașina pe timp de iarnă pentru a-și păstra puterea.
Mașini de tuns cu acumulatori
Pe piață se găsesc mașini de tuns gazonul prevăzute cu acumulatori pentru a evita posibile accidente datorate prezenței cablurilor în grădină.
Parte din întreținerea unei astfel de mașini implică o curățare și ascuțire a cuțitelor de tuns. Cel mai important aspect de îngrijire în acest caz este cel al acumulatorilor. Aceștia se descarcă în timp și mult mai accelerat la temperaturi scăzute. Din nou este recomandat să verifici manualul producătorului pentru a urma instrucțiunile directe.
Ca regulă generală, pentru majoritatea mașinilor de tuns cu acumulatori aceștia trebuie scoși, încărcați complet și puși înapoi în mașină la primăvară.
Evită depozitarea mașinii de tuns electrice în aer liber.
Roboți de tuns gazonul
Mici ajutoare care ușurează enorm muncă din grădină, robotul de tuns gazonul are nevoie de îngrijiri înainte a-l pune deoparte pe timpul anotimpului geros. Nu sunt mari deosebiri față de îngrijirile necesare pentru alte modele de mașini de tuns iarba.
Mai întâi va trebui să cureți robotul, dar înainte asigură-te că ai îndepărtat siguranța bateriei din el, pentru a nu porni accidental în timpul curățării. Începe cu suprafața acestuia și continuă să cureți doar cu o perie și o lavetă resturile de iarbă și pământ acumulate sub carcasă.
Verifică-i lamele și dacă este nevoie, înlocuiește-le acum. Manualul te poate lămuri cu privire la perioada la care ar trebui schimbate lamele. Tot acolo vei găsi informații despre particularitățile acumulatorului utilizat. Poți fie să îl încarci complet să apoi să îl depozitezi peste iarnă separat de robot, fie să lași acumulatorul conectat la robot pe perioada lunilor de pauză. Indiferent de cerințele aparatului, este obligatoriu să îl ferești de îngheț.
Robotul de tuns iarbă vine cu o mică stație de încărcare, iar pe durata iernii trebuie să o demontezi și să o depozitezi într-un loc uscat, fără risc de îngheț. Și de cablurile de delimitare va fi nevoie să ai grijă. O variantă este să le faci loc în sol, depozitate prin îngroparea lor, ori să le izolezi astfel încât să nu existe risc de oxidare. În primăvară va fi nevoie să le verifici înainte de utilizare, iar un șmirghel te poate ajuta dacă este cazul să le cureți.
Depozitarea peste iarnă a mașinii de tuns gazonul
Ținând cont că nu vei mai avea nevoie de ea până la primăvară, este indicat să o depozitezi într-un loc drept, închis și uscat, astfel încât să îi oferi protecție împotriva ruginii, umidității și uzurii generale. Recomandăm să o acoperi pentru a o proteja de insecte și praf. Dacă nu ai la dispoziție un spațiu interior în care să depozitezi mașina de tuns, alternativa este să o lași în grădină, dar este de preferabil să nu o lași pe gazon (greutatea sa va compacta solul și în primăvară va fi necesar să repari intens zona). Acoperă mașina complet cu o husă impermeabilă și leag-o pentru a nu permite umidității să pătrundă prea tare.
Datorită activității intense de tundere a gazonului din cursul anului, mașina de tuns are nevoie de lucrări de întreținere fie la final de sezon, fie la început de primăvară, pentru a-și păstra piesele în stare bună de funcționare. Finalul toamnei este momentul oportun pentru înlocuirea uleiului, a bujiilor, curățarea sau înlocuirea filtrelor de aer. Lucrările recomandate sunt, după cum ai văzut, determinate de tipul de mașină de tuns pe care o folosești, fiecare având propriile cerințe.
Dacă faci aceste lucrări de îngrijire înainte de iarnă, la primele semne de primăvară vei putea să intri aproape imediat pe peluză cu o mașină de tuns perfect funcțională. Nu uita să pui înapoi bujia, acumulatorii sau alte părți componente pe care le-ai protejat în timpul iernii. În caz contrar, primăvara poți să faci același lucru, dar cu riscul să ai mai mult de lucru dacă au apărut urme de rugină sau alte degradări în urma depozitării.
Cum ai procedat până acum cu depozitarea peste iarnă a mașinii de tuns gazonul? Ai întâmpinat probleme primăvara? Intră în Comunitatea Gazonul și spune-ne cum ai procedat! Dacă ai întrebări pe care încă nu le-am abordat, scrie-ne un mesaj direct și spune-ne ce ai vrea să mai descoperi despre întreținerea gazonului și lucrările din grădină.